Ez az írás leginkább azoknak szól, akik érdeklődnek a fekvőkerékpárok iránt, esetleg tervezik annak beszerzését, de talán azok is találnak benne érdekességet, vagy hasznos információt, akik már hódolnak ennek a műfajnak.
Mi a rekumbens?
Hivatalosan: „A rekumbens emberi erővel hajtott, kerekeken gördülő jármű, hátradöntött ülő- vagy fekvőpozícióval.” Történetére nem pazarolnék időt, azt megtaláljátok a Wiki oldalán.
A valóságban viszont egy életforma. Aki egyszer kipróbálta ezt a hétköznapi emberek számára furcsa járművet, annak egy életre megváltozik a kerékpárhoz fűződő viszonya. Teljesen új világ nyílik meg előtte. Ugyan miért? – kérdezi az olvasó. Csak egy rövid felsorolás az előnyeiről:
- A hátradöntött üléspozíciónak köszönhetően olyan, mintha egy fotelben tekernél.
- Az ülés gazdagon párnázott, de egyben szellőzik is. Több tízszerese a felfekvő felület, mint egy normál bringánál. A normál bringa ülése, a rekuéhoz viszonyítva kb. olyan, mintha egy faágon próbálnál ücsörögni.
- A félig ülő- fekvő pozíciónak köszönhetően nem az aszfaltot bámulod, vagy a felezővonalat számolgatod, hanem kitárul előtted a világ. Észreveszed, hogy vannak fák, madarak és még sorolhatnám.
- A kényelmes pozíciónak köszönhetően nem terheled a nyakadat, válladat, csuklódat és a tenyeredet.
- A gerincedet megtámasztja az ülés és nem egy görnyedt pozícióban nyomorogsz.
- Nem nyomod össze a belső szerveidet, így egy kiadós ebéd után sem kell hosszú pihenőt tartani, hogy folytathasd az utadat.
- A félig fekvő, fekvő pozíciónak köszönhetően a normál bringához képest töredéke a légellenállásod, így sokkal gyorsabban tudsz tekerni és a szél (amiről tudjuk, hogy mindig szembe fúj) nem okoz nagy problémát.
- A normál járgányokhoz képest minden tekintetben ideálisabb feltételek miatt sokkal, de sokkal több km-t tudsz megtenni úgy, hogy mikor leszállsz a gépről semmid nem fáj és a következő napon is szívesen ülsz bringára.
- Ütközésnél nem a fejed van legelöl, hanem a lábad, így kisebb az esélyed súlyos sérülésekre.
- A normál bringákhoz képest sokkal lejjebb van a súlypontod, így, ha elesnél, várhatóan nem sérülsz meg komolyan.
- Még egy előny: mivel ritka és feltűnést kelt, az autósok többsége nagyobb ívben kerül ki, bár erre én nem alapoznám a biztonságomat.
A sok előny mellett azért néhány szót kell ejteni a hátrányairól is:
- A normál bringához képest, ahol inkább csak súlypontáthelyezéssel egyensúlyozol, a rekun apró kormánymozdulatokkal kell egyenesben tartani a gépet. (Én igazából ezt nem sorolnám a hátrányaihoz, meg kell tanulni vele menni.)
- Más izomcsoportokat mozgat meg, mint a normál bringa. (Ez sem hátrány, hozzá kell szokni, edződni.)
- Nem tudsz kiállni az ülésből, így emelkedőn nem tudsz akkora erőt kifejteni. Cserébe derékból tudsz támasztani. (Egy a lényeg, hogy ne csökkenjen a sebességed 6-8 km/h alá, mert eldőlsz, mint egy zsák.)
- A kötött üléspozíció miatt nem tudsz hátrafordulni, így egy, de inkább két tükröt ajánlott felszerelni a kormányra, sisakra.
- Egyes típusai nagyon alacsonyak (lowrace, kis kerekű trike), így városi forgalomban nehezen lehet észrevenni. (Ennek egyetlen ellenszere van: egy jó hosszú póznára felszerelt, élénk színű zászló és mefelelő világítás).
- A bringa ára. Mivel egy kis sorozatban gyártott termékről van szó, így az ára is ennek megfelelően magas, de ez ugyanúgy elmondható a különleges normál bringákról is.
Hol lehet kipróbálni egy fekvőkerékpárt?

A honlapon megtalálható rekus találkozók helyszínein a tagok zöme szívesen megmutatja és felajánlja kipróbálásra a gépét. Ha netán összefutsz egy rekussal, nem fog elzárkózni tőle, hogy megnézd, esetleg ráülj és kipróbáld a járgányt.
Tudomásom szerint az országban egyetlen helyen foglalkoznak új rekumbensek forgalmazásával. Az „Annyira Más Bringabolt„-ban lehetőség van megnézni egyes darabokat és megvásárolni azokat.
Használt rekumbensek felújításával, eladásával „RECUMAN” foglalkozik. Ha komoly érdeklődő vagy, Nála több bringát is ki tudsz próbálni. Segítségével szinte biztosan találsz jó ár-érték arányú rekut és alkatrészekben, kiegészítőkben is tud segíteni.
Hol kapható fekvőkerékpár?
Magyarországon a fekvőkerékpárok beszerzési lehetőségei sajnos elég korlátozottak.
A már korábban említett helyeken kívül létezik magyar gyártmányú rekumbens is, mely szinte kizárólag az amerikai piacon van jelen. A full karbon vázra épült magyar tervezésű gyönyörű darabok ára a csillagos ég. PELSO BREVET néven találod meg. Ha érdekel, keress rá. Van webshopjuk is, igaz csak angol nyelven.
Létezik egy másik magyar gyártó, LOMPI, aki személyre szabottan készít elérhető árú rekukat. Őt itt találod meg.
Az apróhirdetési oldalakon is található néha egy-egy említésre érdemes darab. Ha vásárláson gondolkodsz, érdemes ezekre is felnézni. Én is itt találtam rá az Optima Stinger bringámra.
Milyen típusú rekuk léteznek?

Rekumbensek közül meg kell különböztetnünk a két, három és négy kerekű bringákat.
SWB (short wheelbase)
Két kerekű bringák közül hazánkban talán a legelterjedtebbek a rövid tengelytávú (SWB) példányok. Ezek leginkább 26/20 collos kerékkel rendelkeznek, de nem ritka a 20/20, vagy 26/26 collos kerékméret sem. Hajtásláncuk általában DualDrive, mely elöl egy lánckerékből, hátul pedig 7-8-9-es sorból, valamint egy 3 sebességes agyváltóból áll. Néhány példányon különleges megoldások, pl. Rohloff, vagy Enviolo agyváltók is előfordulnak.
Kormányzás szempontjából mind az alsó, mind a felső kormányzás megtalálható. Felső kormányosok közt fellelhetők „aero” vagy „M”, valamint „mókus” kormányos típusok. A mókus kormányok a kényelmesebb be- és kiszállás miatt általában felhajthatók.
LWB (long whealbase)

A hosszú tengelytávú (LWB) típusok inkább Amerikában terjedtek el. Ennek ellenére hazánkban is található néhány kitűnő darab. Hosszú tengelytávuk miatt kényelmesek.
Lengőorrú

Külön figyelmet érdemel a kétkerekű rekuk „lengőorrú”-nak nevezett típusa. Ez általában 26-29″-os 1/1 kerékmérettel készül. Különlegessége, hogy a kormányzott első kereket hajtja. Ezt a típust sokkal nehezebb megszokni, mivel a hajtás során fellépő kormányra ható forgatónyomatékot folyamatosan kompenzálni kell, azonban, ha valaki megszokja, akkor már elengedett kormánnyal is tud tekerni. Ezt a típust a nagy túrázók előszeretettel használják. 2024 májusában Schieber Isu István is ilyen géppel indult el Isztambulba „irhabundáért :)”.
Kupsza Jani szerint a lengőorrú: „-Lengőorrúnak nevezzük azt az elsőkerék meghajtású fekvőbiciklit, aminél a kormánnyal együtt elfordul a pedál is. Külföldiül fr fwd recumbent-nek mondják. A magyar név utal a sajátosságára: tekerés közben az első kerék enyhén (vagy erősebben, ez leginkább gyakorlattól függ) kacsázó mozgást végez.
Számomra legfontosabb előnye, hogy lábbal kell kormányozni. Persze sokan kézzel erőlködnek, ahogy én is tettem az első időben. Szerintem ez a tanulási időszak után (kb. 1000km) felesleges. Mivel az ember lába sokkal erősebb, mint a keze ezért úgyis arra fog menni a bicikli, amerre lábbal nyomom. A kormány csak arra való, hogy kapaszkodjunk benne, illetve hordozza a kezelőszerveket. Eddig minden utamba eső lengőt kipróbáltam, amit csak tudtam és mindegyiket tudtam 1-2 perc után csak lábbal kormányozni. Nem nehéz, csak agyilag kell ráállni.”
A három kerekű bringákat trike-nak nevezzük. Kétféle típusa terjedt el: „delta” trike, valamint „tadpole”.
Delta trike

A delta trike-ok elöl egy, általában rudazaton keresztül kormányzott, hátul két, egy, vagy mindkét oldalon hajtott kerékkel rendelkeznek. Ha mindkét kerék hajtott, azokat differenciálmű köti össze. Erre nagyon jó példa a HASE KETTWIESEL, melynek változatai közt szinte minden hajtáslánc megtalálható. Kerékméretben leginkább a 20″-os elterjedt. Jellemzőjük a nagyon jó manőverezhetőség és relatív hosszú tengelytávuk ellenére is, a kis fordulókör. Alsó és felső kormányzású típusok léteznek.
Tadpole

A tadpole-nak elől két, közvetlenül, vagy rudazatokkal kormányzott, hátul egy hajtott kereke van. Kerékméret a 20″-tól egészen a 26″-ig terjed. Mivel a két kormányzott kerék az bringás mellett helyezkedik el, így mozgása korlátozott. Emiatt a fordulóköre sokkal nagyobb, mint a delta trike-nak. Hajtáslánca hasonló, mint a kétkerekű SWB bringáknak.