Különleges rekumbensek

Ezen az oldalon igazi különlegességeket találtok. A leírások az alkotók beleegyezésével kerültek ki az oldalra. A bemutatott bringákból is kitűnik, hogy a rekus társadalom mennyire kreatív.


Tandem

XXLWB rekumbens

A Bányai házaspár natúr rozsdamentes anyagból alkotott XXLWB bringáját szinte minden találkozó alkalmával megcsodálhatjuk. A normál tandemekhez hasonló előnyökkel rendelkeznek.

Tapasztalatból tudom, hiszen a Ráckeve – Velencei tó közti útvonalon elkísérhettem Őket, hogy milyen sebességre képes egy tandem reku.


Kézzel-lábbal hajtható lengőorrú

Kupsza János a legőorrú fekvőkerékpárjával

Kupsza Jani kézzel – lábbal hajtható lengőorrúja ugyancsak egy különlegesség. A kézi rásegítésnek köszönhetően kb. 30%-al nő a hajtás teljesítménye. Mikor még csak tervezés alatt állt a gépe, a következőket írta róla:  

Új túrareku

Szóval megérett a helyzet arra, hogy legyen egy(-két) új rekum. Az elmúlt években, a sok megtett km alatt értékes tapasztalatokat gyűjtöttem, ezek alapján már igazán jól használható reku készülhet. Itt összefoglalom a főbb tudnivalókat az új rekuról.

Kialakítás

Kézzel-lábbal hajtós lengő, hasonló, mint a mostani. Igazából a geometriával szinte tökéletesen elégedett vagyok, csak rövidebbre szeretném venni a tengelytávot. A mostani fényképén jól látszik, hogy lehet kissé rövidebb, ezáltal a mindennapokban könnyebben kezelhető lenne.

Illetve, a fő vázrész kialakítását célszerűbbnek látom (élére állított) téglalap keresztmetszetű anyagból kialakítani. Az önmagában álló váznál ez jobban ellenáll a terhelésnek, mint a kerékpárváz hagyományos alapanyaga, a cső. A gyémántvázhoz valóban célszerűbb csöveket használni, amelyek itt elsősorban húzásra és nyomásra vannak terhelve. A magában álló váz viszont, elsősorban hajlításra és nyírásra van terhelve, ezt pedig az élére állított téglalap jobban felveszi.

Anyag

Elsősorban acél (húzott acélprofil), de az első háromszög villán kívüli részét alumíniumból szeretném.
Alapvetően az acélt tartom jobb anyagnak egy túrakerékpárhoz, több okból:

  1. Könnyen alakítható, javítható -akár túra közben is, otthontól távol.
  2. Kellően rugalmas -egy rugózás nélküli biciklinél ez fontos szempont.
  3. Anyagfáradás esetén reped és nem törik, mint az alumínium. Ez életet menthet.
  4. Olcsó -mind az anyag, mind a megmunkálása.

Amiért pedig az első háromszög jó részét alumíniumból tartom célszerűnek kialakítani:

Az egész járműnek ezen a részén számít leginkább a súly. Minél nehezebb ez a rész, annál nehezebben kezelhető a reku. Ha a közepe, vagy a hátulja túl nehéz, az sokkal kevésbé problémás, mint itt. Ezt nem igazán tudom jól leírni, ki kell próbálni.

Itt az acél rugalmassága nem előny, hanem hajtás hatékonyság csökkentő hátrány.

Ezen a részen nincs akkora terhelés, ezáltal a törésveszély is kicsi. Illetve, ha itt el is törik, az akkor sem balesetveszélyes.”

Jani szinte minden találkozóra két keréken jön.

2024-ben egy erdélyi túrán 2 hét alatt 2500 km-t tett meg.

Egy rövid videó, működés közben.


Gyűjtemény

Somlyai István handy rekumbens bringája

A rekus csoport általam talán legkreatívabb tartott tagja Somlyai István.

Saját bevallása szerint 10 körül van az általa birtokolt rekuk száma. Ezek közt van egy ugyancsak kézzel-lábbal hajtható két kerekű darab, de a trike-ok közt is van egy igazi gyöngyszem.

Saját készítésű bringája ugyancsak kézzel-lábbal hajtható és a hajtás mellett további különlegessége, hogy 5 db fék van a gépen.

Somlyai István handy rekumbens delta trike

Elmondása szerint: „A három kerekű, kezes-lábason van egy kontrafék, ez az első, hajtott kerék Nexus7-es agyváltójába van integrálva. A kézi hajtásrészen egy „v” fék, ami szintén az első kereket fékezi. Szintén a kézi hajtásrészen egy dupla bowdenes fékkarral a hátsó két kereket fékezi. Az alsó fogantyún van a markolatváltó, + mindkét oldalon egy-egy fékkarral külön lehet fékezni a hátsó kerekekhez tartozó, 1-1 patkóféket.”


Hihetetlen fordulókör

Tóth Zoltán tadpole trike rekumbens, hátsó kormányzás, első meghajtás

Igazi kuriózum a III. Nemzetközi Rekumbens Találkozón látott tadpole, melynek nem az első, hanem a hátsó kereke kormányozható. Tóth Zoli egyedi gyártású gépén a kormányzást egy drótköteles mechanikával oldották meg. Volt alkalmam kipróbálni. A bringával élmény a kanyarodás, ami olyan, mintha egy targoncával manővreznénk. Kanyarodási képessége miatt a vasárnapi szlalomversenyen verhetetlen volt.


Várjuk további különleges bringák bemutatkozóját. A leírásokat a honlapon megtaláható „Kapcsolat” űrlapon, keresztül küldhetitek el.


Szólj hozzá!